02/03/2024

De lente is in aantocht en het wegenzout van het beetje winter dat we achter de rug hebben is in de wasstraat van de auto gespoeld. Dan is het weer tijd om het rallyjaar 2024 te openen met de Lions Wadden Rally. De organisatie is voor de zesde keer in handen van Lionsclub Franeker Harlingen.

Het uitzetten van een rally-route is een professioneel gebeuren en daarvoor gaat Business Rally Events ook dit jaar weer aan de bak en is ook voor hen de kop van dit jaar eraf. Ooit begonnen met 50 equipes wordt - na een gestage groei – bij de inschrijving het maximum aantal gesteld op 80 deelnemers!

Er wordt gereden en gestreden om de prijzen in twee moeilijkheidsklassen: Tourklasse en Sportklasse. Inmiddels hebben meer dan zeventig duo’s (bestuurder en navigator) zich aangemeld. Is het wat voor u of vindt u het eigenlijk wel spannend? Grijp uw kans voor de laatste plekken op www.lionswaddenrally.nl.

Uiteraard is het ook voor het publiek een enerverend festijn. Om 08.30 arriveren de eerste deelnemers bij het Entrepotgebouw op de Willemshaven. Toeschouwers krijgen een wagenpark voorgeschoteld variërend van een kleine 55-jaar oude Fiat 500 tot BMW F82. Uiteraard ontbreken ook de ware Oldtimers niet. Na aankomst krijgen de deelnemers een ontbijt aangereikt én alle informatie over routeboek en spelregels. Geconcentreerd worden de routeboeken bestudeerd: krakende hersens om bolletje-pijltje met afstand te ontleden voor later. Om 10 uur wordt de startvlag uitgerold en vertrekt de eerste deelnemer, gevolgd door elke minuut een mededinger om de hoofdprijs per klasse. Het onbekende tegemoet, waarin tevens punten verdiend moeten worden met speciale verrichtingen.

Lions Waddenrally wordt niet alleen gereden om de deelnemers een onvergetelijke sportieve dag te bezorgen, maar meer nog om invulling te geven aan het motto “Lions helpen!”. Activiteiten in het clubjaar 2023/2024 zijn bedoeld als fondsenwerving voor Verzorgde Rondvaarten. Tijdens de Tall Ships Races 2022 werden 800 gasten aan boord van de Regina Andrea verrast met een rondvaart door de havens met de Tall Ships. Allemaal mensen met een beperking of ongemak, die het voor hen lastig maakte om van het grote feest te genieten. Ook hun mantelzorgers of begeleiders waren aan boord. De zichtbare dankbaarheid en het “volgende keer weer!?” is de reden dat de Lionsclub ook dít jaar zulke verZORGde rondvaarten gaat organiseren.  Varen door de Harlinger havens is immers altijd een belevenis! Om dat te bereiken is de steun van sponsoren onontbeerlijk. De organisatie kan dan ook niet voldoende zijn dank uitspreken aan alle sponsoren, die samen met de nieuwe hoofdsponsor Preton, deze dag maar zeker ook de bijdrage aan Verzorgde Rondvaarten mogelijk maken.

Rond 16.30 zullen de eerste bolides zich bij de wedstrijdleiding melden en kan men het routeboek met tijden en antwoorden op geniepige vragen inleveren. Vervolgens gaan de mannen van Business Rally Events aan de slag om de scores van de door hen uitgezette route te berekenen en de vraag te beantwoorden wie dit jaar de wisseltrofee mee naar huis mag nemen.