02/06/2024

Foto: Ellen van Dijk, Pietje van der Wal, Bestuursleden Vrienden, Reint Meijer en Paul Scheffer druk aan het oefenen met de tovertafel.

Vorige week hebben de Stichting Vrienden van de Spiker en Lionsclub Franeker Harlingen aan De Spiker een “tovertafel” gedoneerd. Vorig najaar ontstond bij (afdelings)contactpersoon Ellen van Dijk het initiatief om zo’n hulpmiddel - vnl. voor dementerende bewoners - te realiseren. Binnen het budget van de instelling was daar helaas geen financiële ruimte voor, dus ging Ellen met haar verzoek de boer op. De Lionsclub had daar wel oren naar, maar werkt dan graag samen met andere organisaties. De vonk van enthousiasme sloeg al gauw over naar de “Vrienden van” en was de samenwerking een feit. Na nog wat werkzaamheden door de technische Spikermannen vond donderdag 25 april de onthulling plaats. Als vertegenwoordiger van de Lions stond Paul Scheffer stil bij de goede sfeer tijdens het verloop van idee naar de werkelijkheid van vandaag. Namens de Vrienden sprak Voorzitter Reint Meijer zijn waardering uit dat door goede samenwerking dit belangrijke instrument beschikbaar komt voor bewoners en hun begeleiders. Het slotwoord was aan Welzijnscoördinator Pietje van der Wal die iedereen uitnodigde eens aan het werk te gaan met de tafel, met daarop een naamplaatje van de donoren, mogelijk gemaakt door VAN SMEDEN Harlingen.

Een tovertafel heeft een intelligente projector hoog boven de tafel*). Die projecteert allerlei beelden, zoals bloemen, balletjes, puppy’s of andere aaibare dieren. Alles is bedoeld om – door aanraking - interactie te creëren tussen de gebruikers en de beelden. Ballen kunnen “virtueel” naar elkaar toe gespeeld worden, figuren groter of kleiner of door aanraken ontstaat deeltje voor deeltje een prachtschilderij. Varianten te over. Alle aanwezigen waren verrast door alle mogelijkheden en wisten ook van geen ophouden tot de komst van koffie het einde van de pret inluidde.

*) Normaal hangt de projector aan het plafond; deze mobiele uitvoering kan overal naar toe gereden worden en maakt het mogelijk dat er als groep, maar ook 1 op 1 met de bewoner, mee gewerkt kan worden.

Door: P.H.M. Scheffer