30/10/2023

Rieks Oosting overhandigt een cheque van € 1.000 aan Renate de Backere

Het thema voor clubjaar 2023-2024 is nautisch getint: “VOLLE KRACHT VOORUIT”

Dat thema is eerder dit jaar luister bijgezet door een zgn. ”Vergadering buiten de deur” te laten plaatsvinden op de Willemshaven van Harlingen. Nadat de KNRM was verblijd met het doneren van een overlevingspak, togen de leden naar Het Brouwdok. Daar kregen zij een heel interessante presentatie van Renate de Backere uit Harlingen. Renate is één van de vier vrouwen die in 2020 roeiend de Atlantische Oceaan overstaken. Van de Canarische Eilanden naar de Caraïben; 5500 kilometer onafgebroken roeien om 43 dagen later aan te komen. Hun drijvende kracht was het aandacht vragen en financiële support zoeken voor onderzoek naar behandeling van hartproblemen specifiek bij vrouwen. Zie ook Hearttofollow.

Ademloos luisterden de Lions naar hun avontuur, maar werden verrast door de mededeling dat Renate in 2024 eenzelfde uitdaging wil aangaan. Maar dan in duo met één mederoeister van de Atlantische oversteek. Ze gaan over de Pacific van Monterey naar Hawaii. Weer 4500 kilometer roeien, met weer dezelfde drive en motivatie: aandacht en financiering voor het Vrouwenhart. Er is nog altijd niet voldoende bekend over de verschillen met een mannenhart om voor beiden de optimale behandeling te kunnen treffen.

De Lions waren direct overtuigd dat de club hier een “riempje” aan moest bijdragen om Renate en Marieke le Duc te ondersteunen. Vrijdag 27 oktober heeft Vice-Voorzitter Rieks Oosting aan Renate een cheque overhandigd van € 1000, te weten € 500 voor de tocht en materiaal én € 500 voor de onderzoekers van het Universitair Medisch Centrum Utrecht.

door: Paul H M Scheffer