02/07/2024

Oerol aan de wal!

Nadat vorige week donderdag de bewoners van De Spiker zich verzameld hadden en klaar stonden voor hun tocht naar de Willemshaven, bleek dat iedere uitgekiende voorbereiding zijn hapermomentje kent als één van de bussen te laat komt. Maar gelukkig zat iedereen ruim op tijd op zijn plek in het entrepotgebouw. Nadat men nog een broodje en versnapering verorberd heeft is het zover. Wethouder Paul Schoute staat in zijn openingswoord stil bij de gedachte achter het opnemen van een onderdeel van het cultureel fenomeen Oerol in de evenementenprogrammering van Harlingen.

Daarmee verruimt en verrijkt het de culturele activiteit in onze stad. Met ‘n grapje merkt hij op dat daar zondag al ‘n aanvang mee genomen is met “Dansen voor trekkers en auto’s in de modder”. Kunst en Cultuur verbindt! Dat blijkt het hier samenkomen van leerlingen en ouderen uit Harlingen. Hij bedankt de vrijwilligers en mantelzorgers, maar ook de leraren en docenten. Zijn dank gaat ook uit naar de Lions, de rolstoelbusjes en de sponsoren ICON en BDS. Als dan het licht uitgaat ontwikkelt zich een spel van licht en wind. Op het podium staat een fors aantal windmachines.

Door ze op te blazen speelt de wind met allerlei vormen en creëert daarmee mystieke beelden. Hij lijkt daarmee de bewegingen van de spelers te bepalen. Niet minder verrassend maar wel luid is de muziek. Deels electronisch, maar een prachtige samenspraak van slagwerk en gitaar. Ineens voegen marimba-klanken zich bij het spektakel.

In de mistigheid van een andere melkwitte langgerekte ballon zie je twee handen op een minitoetsenbord. Op de achtergrond lopen twee vrouwen met een bladertak tegen een andere wind in. Er is tekst noch uitleg! Ik moet in mijn eigen bubbel invulling geven aan wat ik zie. Dat dat werkt blijkt uit het feit een kleine honderd mensen uit de zorg en 170 scholieren een klein uur in doodse stilte het tafereel aanschouwen.

Als alles voorbij is doet een Franse artiest een poging om in zijn beste Engels nog de merchandise aan te prijzen. Tevreden spoeden rolstoelen, rollators en anderen - vergezeld door de begeleiders - zich naar de uitgang. Voldaan en op een enkeling na enthousiast en lovend over de v oorstelling gaan allen op zijn Frans gezegd “back to the base”.

door Paul H M Scheffer