05/01/2024

Wel érg frisse Nieuwjaarsduik Harlingen 2024

door Paul H M Scheffer

Wanneer je nét voor vertrek thuis op de thermometer had gekeken, leek het erg mee te gaan vallen: rond de tien graden en de heftige regen was eind van de ochtend gestopt. Eenmaal op de dijk blijkt er een ijzige, stormachtige wind te staan: recht vanaf zee! De organisatie moest besluiten om de tent niet op te zetten. Elk jaar kon men zich daar beschut inschrijven en na afloop warme versnaperingen en de oranje pet ophalen. Nu restte slechts het uitgifteloket van ’t Zilt direct aan het strand. Gelukkig was er voor de begeleiders van de helden een warm plekje in het restaurant, terwijl de deelnemers zich weer beschut konden aan- en uitkleden in de grote gele trailer van één der sponsoren.

In een kort openingswoordje bedankt Lion Josse Pietersma iedereen die heeft geholpen dit feest weer mogelijk te maken, zoals de sponsors, KNRM, Rode Kruisvrijwilligers, Zeekadetten en jonge familieleden van Lions

Even voor één uur staat de KNRM-ploeg verspreid in zee. De echte bikkels wachten al in standaard zomerzwemtenue, maar nu gaan de laatste jassen en handdoeken ook uit. Op het balkon is inmiddels Wereldkampioen Joél de Jong verschenen. Als een Romeins veldheer aanschouwt hij de troep dapperen op het strand. Joél ziet hen lijden en oogt wat ongeduldig. Maar als het sein 13.00 wordt gegeven, drukt hij resoluut op de misthoorn.

Vijfentachtig onverschrokken hoofdrolspelers rennen naar de zee, die dit jaar door het getij van dichtbij bestormd kan worden. Voor de meesten is het een snelle duik en gauw weer terug. Een tiental blijft echter tien minuten in het koude zeewater. Daarna verlaten de duikers gelaafd met snert en/of chocomel en getooid met de oranje duikmuts het strand. Helaas zijn er nu minder deelnemers dan vorig jaar, maar gezien het weer is dat verklaarbaar. Toch is het met een kleine duizend Euro voor het goede doel KWF en voor de enthousiaste – zelfs Midden-Amerikaanse – deelnemers een geslaagde Nieuwjaarsduik. Tot 1 januari 2025!