28/07/2023

vlnr. Paul Scheffer, Pieter Zandhuis en Rieks Oosting

Het Zeekadet Korps Harlingen komt iedere zaterdag bijeen op hun opleidingsschip SITTARD. Dan wordt er door kadetten, jong en oud, hard gewerkt aan het schip. Ze worden vertrouwd gemaakt met leven en discipline aan boord. Doel van Zeekadetten Nederland is jeugd wegwijs en enthousiast te maken voor de zee. Maar ook het beleven van gezamenlijk actief zijn hoort daarbij. Het is belangrijk dat die mogelijkheid geboden wordt aan iedere jongere van vanaf 9 jaar, onafhankelijk van de draagkracht thuis. Gezagvoerder Wouter Blom: “Dat is het mooie, als de kadetten eenmaal aan boord zijn hebben zij allemaal hetzelfde pak aan: afkomst, rangen en standen maken geen verschil”.

Hoogtepunt is het jaarlijkse zomerkamp. Soms alleen ZKK Harlingen en om de paar jaar een evenement met meer korpsen uit heel Nederland. Dit jaar weer een gezamenlijk kamp in Den Helder. Grote wens is natuurlijk daar te zijn met het eigen schip: de SITTARD is een voormalige mijnenveger van de Marine en is gebouwd in 1956. Het is dus niet verwonderlijk dat deze oude dame – als ze eenmaal op stoom is – heel dorstig is. Dat levert de grote puzzel op hoe men het kamp voor iedereen betaalbaar houdt. Van de contributie lukt dat niet, vooral met zulke brandstofkosten. Daarom meldden op vrijdagavond 21 juli Lions Rieks Oosting en Paul Scheffer zich aan boord van de SITTARD. Lionsclub Franeker Harlingen voldeed graag aan het verzoek van ZKK Harlingen om een steentje bij te dragen aan deze week vol leerzame en plezierige activiteiten voor de jeugdige en wat oudere kadetten. Onder het toeziend oog van Kapitein Wouter Blom overhandigde Vicevoorzitter Rieks Oosting aan Waarnemend Commandant Pieter Zandhuis een brandstofcheque t.w.v. € 750. Pieter en Wouter: beiden sprekende voorbeelden van het nut van het Korps. Ze zijn in 1997 in de spreekwoordelijke korte broek als 11-jarige begonnen en zijn nu nog steeds actief in het Korps. Maar zij kennen inmiddels evenzeer een indrukwekkende carrière  in de maritieme wereld als respectievelijk instructeur/leraar simulator en Registerloods in de Rotterdamse haven.

Stilletjes waren vier jeugdige kadetten naar het foto-moment geslopen, een jongen en drie meisjes.  Steven hangt wat stoer tegen de verschansing en weet dat brandstof over diesel gaat. Drie van de vier pas een paar weken zeekadet. Lilian gaat voor het eerst op zomerkamp en heeft al een beetje geoefend met de zeilbootjes van het korps. Milana is vier jaar bij het korps, maar gaat voor de tweede keer op kamp (Corona). Na een uitgebreide rondleiding gaan de Lions van boord onder de wens aan schip en bemanning van een “Goede Vaart”.

door: Paul H.M. Scheffer