12/11/2023

Mevrouw W.A.P.  Kok - van der Heide en Lion Paul H.M. Scheffer

Vrijdag 10 november stond heel Nederland weer in het teken van de “Dag van de Mantelzorger. Die dag besteedt iedereen, maar zeker ook betrokken organisaties en overheden extra aandacht aan hen die zich inspannen voor familielid, vriend of buur. Dat kan zijn door de handen uit de mouwen te steken in of om het huis. Maar ook door te helpen met vervoer of die onvermijdelijk lastige formulieren en papieren.  Welzijnsorganisatie Connexia (v/h De Skûle) is de welzijnsorganisatie van Waadhoeke en Harlingen. Connexia stelt jaarlijks een attentie samen voor de mantelzorgers binnen beide gemeenten. Evenals voorgaande jaren hebben de Lions van LC Franeker-Harlingen deze ruim 150 attenties rondgebracht. Het weer zat dit keer beslist niet mee, toch is het merendeel op tijd bezorgd, een enkele pas op vrijdag zelf. Verdeeld over Harlingen, Midlum, Wijnaldum, Arum en Sexbierum was het soms fluitje van een cent en soms “waarom heb ik mijn terreinwagen niet genomen?”

Het is altijd dankbaar werk; zelfs met dit weer neemt men de tijd voor 'n praatje. De mantelzorgers, soms vergezeld van de zorgvrager, zijn open en blij verrast. Niet zelden belandt een Lion dan gezellig in de woonkamer. Het kan ook gebeuren dat de Lion onbezorgd zijn inleidend praatje houdt om bij het punt zorg en partner te komen. Dan blijkt de partner overleden te zijn. Niets menselijks is een Lion vreemd; dus hij slikt even en kijkt ongemakkelijk en bezorgd. Opmerkelijk genoeg lost de voormalige mantelzorger dit luchtigjes op. Onvoorziene ontmoetingen komen ook voor: de deur gaat open en binnen én buiten wordt verbaasd opgekeken: “ben jij het?” Een verrassend herinneringen ophalen  is geboren.  Een onverwachte vraag bij het overhandigen: “zit hier ook die honderd Euro in?” Gehoord of gelezen in de krant: het mantelzorgcompliment van de gemeente. Zij wilden graag naar een 50-jarig huwelijk in Noord-Holland. Dat zou dan met die € 100 misschien toch kunnen met ANWB-Automaatje. Dan helpt de Lion de mantelzorger op weg hoe die aan te vragen.

153 attenties bezorgen; net zo veel verhalen! Nog ééntje dan: Op de lijst van de Lion staan bij één adres twee namen; hij belt aan: de deur gaat open. Mijnheer ABC verschijnt en mevrouw even later. Het inleidend praatje gehouden: ja, meneer is mantelzorger voor zijn vrouw. Lion weifelend: “ik heb hier ook de naam van een mevrouw XYZ.” “Ja, dat klopt dat is zij. Mijn vrouw heeft eerst voor mij gezorgd, maar toen werd zij heel slecht en zorg ik nu – zo goed en zo kwaad als dat gaat - voor haar”. Een onschuldige vorm van partnerruil.

We gaan zonder twijfel volgend jaar graag weer op pad.

Door Paul H M Scheffer